3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #89072
    Frank van Son
    Deelnemer
      @fvanson

      Mijn Tesla Model 3 LR zal deze maand geleverd worden, en alle voorbereidingen zijn gestart. Zo zal in anderhalve week een Tesla Wall Connector worden geïnstalleerd, zodat we zelf de auto op kunnen laden.
      Voor reizen zullen we veel gebruik maken van Tesla’s Supercharger netwerk, aangezien deze hoge laadvermogen leveren, het netwerk fijnmazig genoeg is voor lange reizen, en de kosten zeer laag zijn. Voor als je op plaats van bestemming bent en daar een aantal dagen verblijft moet je doorgaans overschakelen op andere laadmogelijkheden en daar zijn erg veel aanbieders. Daarmee is het nagenoeg niet te doen om bij alle een account te maken en een aparte RFID kaart te hebben. Hier zijn providers van laadsleutels een mogelijk goede oplossing. Tot dusver heb ik de volgende gevonden:
      Chargemap
      Plugsurfing GmbH

      Hoe zijn de ervaringen met deze aanbieders, zijn er nog andere en wat zijn de ervaringen met deze anderen?

      #89073
      r horsthuis
      Deelnemer
        @remy

        Remy Horsthuis
        Onzinnig elektrische auto’s de productie van de accu’s vervuilt net zoveel als 5 jaar of nog langer op fossiele brandstoffen rijden.
        Lekker rijden op stroom uit bruin of steenkoolcentrales. Want ‘s winters heb ik geen stroom van de zonnepanelen dus ook niet voor een warmtepomp of auto.

        Die auto’s worden alleen maar gekocht omdat er zoveel subsidie opzit als dat er niet was werd er nog nauwelijks een verkocht.
        Maar nu kunnen ze na een paar jaar doorverkocht worden tegen een prijs die vanwege de subsidies nauwelijks iets aan afschrijving gekost heeft.
        Zoek naar echte oplossingen en jaag ons niet op bodemloze put kosten.
        Verbruik minder grondstoffen opdat we er langer wat aan hebben, maar nu wel op vakantie naar ” verweggiestan ” waarvan de vervuiling per passagier net groot
        is als jarenlang rijden in een ouderwetse auto.
        Maar je ziet wat reclame doet en iedereen maar protesteren en daarna met het vliegtuig op vakantie of andere vervuilende dingen doen.
        succes

        #89343
        Frank van Son
        Deelnemer
          @fvanson

          Wel apart dat je totaal niets bijdraagt aan het onderwerp, want ik zie helemaal niets over laadsleutels in je “antwoord”. Bovendien zijn, voor zover ik het kan beoordelen, je stellingen onjuist.

          Daarom graag je berekening hoe je erbij komt dat het 5 jaar duurt voordat een EV CO2 neutraal is tov een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor. Het is kinderlijk eenvoudig wat in de ruimte te gooien terwijl dat niet klopt. Ik heb de berekening voor mijn Tesla Model 3 LR tov een BMW 320i G20 gemaakt, en in ons geval (100% groene energie in de vorm van zonnepanelen aangevuld met 100% NL windenergie, op basis van 21.000 km per jaar) ligt het Break-Even Punt net onder de 2 jaar. Dat betekent een auto met verbrandingsmotor na die 2 jaar gewoon doorgaat met het verbranden van fossiele brandstof en het uitstoten van CO2, terwijl wij met onze Tesla nul komma nada uitstoten! Om maar niet te spreken over de fijnstof die die auto met verbrandingsmotor zijn hele levensduur uitstoot, en vaak meer naarmate hij ouder wordt.
          En om je compleet vertekende en onware beeld verder te ontkrachten; als ik alleen maar grijze stroom zou gebruiken dan ligt het Break-Even Punt op net onder de 3.5 jaar. Nog steeds aardig ver weg van je aangehaalde 5 jaar.
          En ja, zonnepanelen leveren niet veel tijdens de winter maar windenergie is er dan meer dan voldoende. En bovendien, ik lever een bijdrage om te proberen onze honger naar fossiele brandstoffen in te dammen, en CO2 uitstoot te verminderen. Ik wacht niet op anderen maar probeer zelf bij te dragen door te doen wat ik kan. Wat is jou bijdrage in dit alles, buiten te klagen over financiële kanten van elektrisch rijden?

          Voor de transparantie:
          Meer uitstoot bij productie van een Tesla Model 3 tov een BMW 320i = 9.6 ton CO2
          Uitgangspunt is 21000 km per jaar
          CO2 uitstoot Tesla bij volledig groene stroom = 0,000 ton CO2 per jaar
          CO2 uitstoot BMW 320i (gebruik + productie, dus well-to-wheel) = 4.891 ton CO2 per jaar
          -> verbruik 8.5 ltr/100 km
          -> 1785 liter benzine per jaar
          -> 2,74 kg CO2 per liter benzine (bron https://www.co2emissiefactoren.nl/lijst-emissiefactoren/)

          CO2 uitstoot Tesla bij grijze stroom = 2.126 ton CO2 per jaar
          -> verbruik 15.6 kWh / 100 km (bron test Tesla Model 3 Performance door NextMove)
          -> 0.649 kg CO2 per kWh (gebruik + productie) (bron https://www.co2emissiefactoren.nl/lijst-emissiefactoren/)
          -> betekent 0.1012 kg CO2 per km

          Met alle voorgaande cijfers kun je het zelf uitrekenen. En ik wacht met smacht op je berekening en bronnen voor je data waarmee je tot 5 jaar komt.

          On top, elektrische auto’s worden niet alleen verkocht door het belastingvoordeel. Degene die het hardst tegen elektrische auto’s schoppen hebben er doorgaans nog nooit in gereden, noch de moeite gedaan om zich erover op de hoogte te stellen. Een elektrische auto is een veel beter vervoersmiddel dan een auto met verbrandingsmotor. Ik ben zelf opgegroeid in de autowereld, er al meer dan 30 jaar in werkzaam, en heb zelfs mijn bachelor behaald in voertuigtechniek. Ik heb een grote passie voor verbrandingsmotoren, maar het is gewoonweg een eeuw oude technologie die op zijn laatste pootjes loopt. Elektrisch rijden betekent directe respons, 75% betere energie efficiëntie, een veel betere wegligging door nagenoeg 50-50 gewichtverdeling + zeer laag zwaartepunt (door batterij pack) en een fluisterstil voertuig. Alles punten die rijden naar een hoger niveau brengt.
          Dat er belastingvoordeel verleent wordt aan elektrische auto’s is op zich niet gek; elke elektrische auto draagt bij aan het verlagen van de CO2 uitstoot en aan een beter klimaat door geen partikel/fijnstofuitstoot (naar mijn mening een van de meest onderschatte gezondheidsrisicos!). Subsidies zijn er niet meer op elektrische auto’s … ook zo’n punt wat nergens op gebaseerd is. Elektrische auto’s hebben geen BPM en hoeven geen wegenbelasting te betalen. Er wordt geen (subsidie)geld achter elke elektrische auto gegooid!

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.