Hoe kan ik mijn elektrische auto opladen? Het opladen van je elektrische auto kan thuis via een laadpaal of het stopcontact. Ook groeit het aantal openbare laadpunten en snellaadstations in Nederland snel, waardoor je de elektrische auto bijna altijd en overal kan opladen. In dit artikel lees je alles over het opladen van de elektrische auto.
Elektrische auto thuis opladen
Opladen elektrische auto via een bestaande of aparte aansluiting
Bij het opladen van de elektrische auto via de eigen bestaande aansluiting benut je niet de volledige capaciteit van de aansluiting. Dit komt, omdat je ook nog andere apparatuur in huis hebt die stroom gebruiken. De laadpaal laadt de elektrische auto dus altijd met een vast vermogen op, aangepast aan het berekende, verwachte piekvermogen in je woning. Met een aparte aansluiting heb je hier geen last van, omdat de laadpaal direct aangesloten is op de aansluiting. Het laden van de elektrische auto via een aparte aansluiting is dus altijd sneller.
Kosten thuis opladen elektrische auto
Het thuis opladen van de elektrische auto kan dus via de bestaande aansluiting of een nieuwe, aparte aansluiting. In sommige gevallen moet de bestaande aansluiting aangepast (verzwaard) worden, afhankelijk van de elektrische auto. In beide gevallen moet je rekening houden met extra kosten.
Opladen via bestaande aansluiting
Oplaadtarief: € 0,32 per kWh
Laadpaal: € 1.000,-
Laadkabel: € 150,-
Verzwaren aansluiting 3-fase: € 325,-
Wijzigen groepenkast: € 550,-
Peildatum: 1 januari 2024
Opladen via aparte aansluiting
Oplaadtarief: € 0,32 per kWh
Laadpaal: € 1.000,-
Laadkabel: € 150,-
Nieuwe aansluiting: € 1.300,-
Peildatum: 1 januari 2024
Opladen elektrische auto via het stopcontact
De elektrische auto opladen via een stopcontact wordt sterk afgeraden, omdat het stopcontact geen extra beveiliging tegen overbelasting heeft. Ook heeft het verbruik op de groep waar het stopcontact deel vanuit maakt een negatieve invloed op de laadtijd en is slim laden niet mogelijk. De laadtijd via een bestaand stopcontact ligt tussen de 14 en 22 uur (3,7 KW). Kies je toch voor het opladen via het stopcontact maak dan gebruik van een CEE-gecertificeerd stopcontact om de veiligheid te verhogen.
Beste laadpaalmerken in 2024
Alfen
Bals
Blue Current
Charge Amps
Easee
Ecotap
Etrel
EVBox
EVHub
Hey!
Maxem
Myenergi
Ratio Electric
Shell Recharge
Wallbox
Webasto
Slim laden
Slim laden elektrische auto
Je elektrische auto slim laden (Dynamic Load Balancing) betekent dat het laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis. De slimme laadpaal is dan verbonden met de slimme meter in de meterkast. De slimme laadpaal bepaalt continue het beschikbare vermogen waarmee de elektrische auto kan worden opgeladen. Zo voorkom je overbelasting en laadt de elektrische auto sneller op. Voor het slim laden van de elektrische auto heb je wel een abonnement, een slimme laadpaal en een slimme meter nodig. Let erop dat de slimme meter minimaal softwareversie EMSR 5.0 heeft. Je kunt deze informatie opvragen bij de netbeheerder.
Kosten slim laden
Oplaadtarief: € 0,32 per kWh
Slimme laadpaal: € 1.700,-
Laadkabel: € 150,-
Vervangen slimme meter: € 210,-
Wijzigen groepenkast: € 550,-
Slim laden abbo: € 40,- p.j.
Peildatum: 1 januari 2024
Storing slimme laadpaal
Heeft je slimme laadpaal geen signaal of staat deze in storing? Voer dan onderstaande controles uit (in samenspraak met je installateur). In bijna alle gevallen is één van onderstaande punten de oorzaak van de storing:
Firmware versie laadpaal
Configuratie slimme laadpaal
Slimme meter heeft ESMR 5.0
Signaalsterkte laadpaal en slimme meter
Afstand laadpaal en slimme meter
Let op: De P1-poort van de slimme meter wordt bij installatie van de slimme meter altijd geactiveerd. Deze staat dus nooit uit!
Openbaar laden en snelladen
Opladen elektrische auto openbare laadpaal
Je kunt je elektrische auto ook opladen bij een openbare laadpaal. Je hebt in de meeste gevallen een laadpas (met abonnement) en een eigen laadkabel (type 2 stekker) nodig om gebruik te maken van een openbare laadpaal. Als je geen laadpas hebt of je bent deze vergeten kun je soms ook gebruik maken van je creditcard, pinpas, een QR code of je digitale portemonnee. De laadtijd ligt tussen 4 en 18 uur, afhankelijk van de grootte van de accu en het soort laadkabel. Bij de gemeente kan je een nieuwe openbare laadpaal aanvragen. Als er voldoende animo is, plaatst de gemeente een laadpaal voor openbaar gebruik. Als je een eigen parkeerplaats hebt kan je géén openbare laadpaal aanvragen.
Snelladen elektrische auto langs de snelweg
De elektrische auto opladen bij een snellaadstation is verreweg de snelste manier om je elektrische auto op te laden. Je kan de elektrische auto bij een snellaadstation in 20 tot 50 minuten opladen, afhankelijk van de grootte van de accu. Dit kan zo snel, omdat de elektrische auto bij een snellaadstation meteen met gelijkstroom wordt geladen.
Kosten openbaar opladen
Oplaadtarief: Vanaf € 0,20 *
Laadkabel: € 150,-
Laadpas: Vanaf € 0,-
Laadpas + abbo: Vanaf € 3,- p.m.
* In sommige gevallen is een starttarief van toepassing
Peildatum: 1 januari 2024
Kosten snelladen
Oplaadtarief: Vanaf € 0,65
Laadpas: Vanaf € 0,-
Laadpas + abbo: Vanaf € 3,- p.m.
Peildatum: 1 januari 2024
Storing openbare laadpaal
Als er sprake is van een storing op de openbare laadpaal dan meld je dit bij de eigenaar van de laadpaal. Via de website oplaadpunten.nl of de sticker op de laadpaal kun je zien wie de eigenaar is. In alle andere gevallen neem je contact op met de gemeente.
Elektrische auto opladen in het buitenland
Reizen naar het buitenland met een elektrische auto is niet altijd eenvoudig. Op dit moment is het nodig dat je de route zorgvuldig uitstippelt, zodat je de elektrische auto op tijd kan laden. De laadpaaldichtheid in het buitenland is namelijk lager dan in Nederland. Er is gelukkig een handige routeplanner beschikbaar die je helpt me het plannen van je reis.
Stekkers en laadkabels
Wereldwijd worden er maar liefst 7 soorten stekkers gebruikt, maar in Europa is de meest gangbare stekker voor het opladen van de elektrische auto de type 2. Bij het snelladen gebruik je in Europa een CSS stekker. In onderstaand overzicht zie je welke stekker in welke landen worden gebruikt.
Bidirectioneel laden
Bidirectioneel laden met elektrische auto
Deze techniek maakt de elektrische auto geschikt voor het opslaan van energie, terugleveren van energie of het leveren van energie aan je apparatuur in huis. De elektrische auto is dan je eigen thuisbatterij of elektriciteitscentrale. Voor het bidirectioneel laden heb je een slimme laadpaal en een slimme meter nodig. Er zijn verschillende vormen van bidrectioneel laden:
Energie opslaan met de elektrische auto (V2H of V2L)
Met de techniek Vehicle to Home (V2H) of Vehicle to Load (V2L) sla je je eigen zonne-energie op in de batterij van de elektrische auto. Op een later tijdstip kun je de zonne-energie dan weer in huis gebruiken. Je gebruikt de elektrische auto dus eigenlijk als een grote thuisbatterij. De volgende elektrische auto’s zijn geschikt of voorbereid voor V2H:
Honda Clarity
Hyundai Iconiq 5
Toyota MIRAI
Terugleveren met de elektrische auto (V2G)
Met de techniek Vehicle to Grid is het mogelijk om zonne-energie op te slaan in de batterij van de elektrische auto en op een later tijdstip terug te leveren aan de energieleverancier. Dit is handig voor als je bijvoorbeeld de opgeslagen zonne-energie voor een hoger tarief wil verkopen. De volgende elektrische auto’s zijn geschikt of voorbereid voor V2G:
BMW i3
Honda E
Hyundai Iconiq 5
Kia EV6
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV
Nissan Leaf
Renault ZOE
Sono Sion
Tesla Model 3
Energie opslaan, leveren én terugleveren met de elektrische auto (V2X)
De V2X techniek is een alles-in-één pakket, waarmee je de zonne-energie kan opslaan in de batterij van de elektrische auto en vervolgens kan terugleveren aan de energieleverancier of gebruiken in huis. Deze techniek, waarbij alles samenkomt heet Vehicle to Everything en wordt op dit moment nog niet toegepast. De volgende elektrische auto’s zijn al wel voorbereid:
Hyundai Iconiq 5
Stroom leveren aan andere elektrische auto’s (V2V)
De techniek V2V (Vehicle to Vehicle) zorgt ervoor dat elektrische auto’s onderling elektriciteit uitwisselen. Met de ene elektrische auto uit het wagenpark laad je de andere elektrische auto op. Het is niet bekend welke elektrische auto’s op dit moment al voorzien zijn van deze techniek.
Cijfers & onderzoek opladen elektrische auto
Hoeveel laadpunten zijn er in Nederland?
Op 1 januari 2024 staan er 145.162 openbare laadpunten in Nederland. Het aantal is de laatste sterk toegenomen en groeit nog steeds hard. In 2030 moet het aantal openbare laadpunten groeien naar 1,7 miljoen, dus er is nog een lange weg te gaan. De meeste laadpunten staan in de provincie Zuid-Holland en de minste laadpunten in de provincie Drenthe. Naar schatting zijn er inmiddels 486.000 privé laadpalen geplaatst. Op dit moment zijn er in Nederland 17 tankstations waar waterstofauto’s terecht kunnen voor het tanken.
Wist je dit over het opladen van de elektrische auto?
Met een kortere laadkabel voorkom je spanningsverlies
De accu gaat langer mee als de laadstand tussen de 20% en 80% blijft
Laden met grijze stroom levert 25% minder CO2 op
Laden met groene stroom levert 81% minder CO2 op
Op 1 kWh kun je 5 km rijden
Veelgestelde vragen over opladen elektrische auto en laadpalen
Hoe laad ik mijn elektrische auto thuis op?
Er zijn verschillende manieren om je elektrische auto thuis op te laden. Dit kan via de bestaande aansluiting of via een aparte aansluiting. Het thuis opladen van je elektrische auto via het stopcontact kan ook, maar dit is niet altijd veilig en duurt bovendien veel langer.
Wat kost een laadpaal?
Een laadpaal kost gemiddeld tussen de € 600,- en € 2.000,-. Dit is exclusief installatie en eventuele aanpassingen in de meterkast.
Wat zijn de kosten voor het opladen van mijn elektrische auto?
Het tarief voor het thuis opladen van je elektrische auto vind je in je energiecontract. Meestal ligt dit rond de € 0,30 per kWh. Het opladen bij een openbare laadpaal kan vanaf € 0,20 per kWh, afhankelijk van de aanbieder en je abonnement. Bij een snellaadstation kun je vanaf € 0,65 per kWh tanken (peildatum: 1 januari 2024).
Is het mogelijk om mijn elektrische auto op te laden in het buitenland?
Ja, maar de laadpaaldichtheid is wel veel minder dan in Nederland. Soms moet je het “laden in het buitenland” nog wel aanzetten op je laadpas. Check altijd even de voorwaarden van je aanbieder, zodat je zeker weet dat je ook in het buitenland je elektrische auto kan opladen. Via een routeplanner kan je de stops voor het laden uitstippelen.
Wat is slim laden?
Bij het slim laden (of smart charging) stemt de slimme laadpaal de laadcapaciteit af met het verbruik in huis. Het opladen van je elektrische auto is op deze manier altijd maximaal en er ontstaat nooit overbelasting.
Wat is snelladen?
De accu van de auto heeft gelijkstroom nodig. Bij het opladen van de elektrische auto bij een snellaadstation wordt de auto meteen met gelijkstroom opgeladen. Als je thuis de elektrische auto oplaadt moet de wisselstroom eerst nog omgezet worden naar gelijkstroom wat een vertraging oplevert vertraging. Snelladen kan meestal alleen bij tankstations langs de snelweg en duurt 20 tot 30 minuten.
Wat is bidirectioneel laden?
Sommige fabrikanten hebben hun elektrische auto’s al wel voorbereid op de mogelijkheid om zelf opgewekte zonnestroom op te slaan in de elektrische auto. Tot nu wordt energieopslag (of bidirectioneel laden) nog niet in de praktijk toegepast.
Wat is de beste laadpaal?
In 2023 zijn de volgende laadpalen als beste getest: Meyenergi Zappi, Wallbox Pulsar Plus, Easee Home, Etrel INCH Home en Alphen Eve Single Pro Line.
De openbare laadpaal staat in storing
Het kan voor komen dat een openbare laadpaal in storing treed. Openbare laadpalen zijn meestal voorzien van een sticker met een telefoonnummer waar je de storing kan melden. Als er geen storingsnummer aanwezig is meld de storing dan bij de gemeente. Als de laadpaal niet op openbaar terrein staat dan meld je de storing bij de eigenaar van het terrein.
Mijn eigen laadpaal heeft een storing
Heb je een eigen laadpaal en staat deze in storing? Neem dan contact op met de leverancier of installateur van je laadpaal.
[was-this-helpful theme=5]