Volgens tegenstanders van elektrisch rijden is de levensduur van het accupakket van de elektrische auto hét argument om niet over te stappen. Een recent onderzoek van Recurrent Auto bewijst nu echter het ongelijk van de criticasters en stelt vast dat het accupakket van de elektrische auto veel langer mee gaat dan door tegenstanders wordt georeerd. De onderzoekers deden ook nog een andere interessante ontdekking.
Accupakket zelden vervangen binnen 100.000 km
Recurrent Auto onderzocht de levensduur van batterijen van 15.000 elektrische auto’s. Er werd onderzoek gedaan naar 13 verschillende merken die het meest verkocht worden, zoals modellen van Tesla, Hyundai, BMW en Nissan. Hieruit blijkt dat slechts 1,5% van de eigenaren de batterij van de elektrische auto moest vervangen binnen de 100.000 kilometer. In de cijfers zijn ook de terugroepacties van de Chevrolet Bolt (37%) en Hyundai Kona (25%) meegenomen. Maar er is nog meer goed nieuws voor elektrische rijders.
Actieradius blijft lang
Zo blijkt de degradatie van de batterij van de elektrische auto ook veel minder snel te gaan dan gedacht. De degradatie van het accupakket is vooral belangrijk voor de afstand die je met de elektrische auto kan rijden. De actieradius blijkt bij een aantal merken binnen de eerste 25.000 kilometer wel te dalen, maar bij veel merken is dat ook zéér beperkt. Na 25.000 kilometer is er in alle gevallen sprake een afvlakking, waarbij de actieradius van de elektrische auto nauwelijks afneemt tot in ieder geval 250.000 kilometer. En dat is een positieve meevaller voor voorstanders van elektrisch rijden, want die waren zelfs sceptisch over de actieradius na 100.000 kilometers op de teller.
Resultaten actieradius per auto:
Twijfels levensduur accupakket weggenomen
Het onderzoek van Recurrent Auto is goed nieuws voor voorstanders van elektrisch rijden in hun discussie met de critici. Het neemt de twijfels over de levensduur van de batterij van de elektrische auto zo goed als weg. Ook voor de markt van tweedehands elektrische auto’s is dit goed nieuws. Mensen met een kleiner budget kunnen nu gerust een tweedehandsje aanschaffen zonder bang te zijn dat ze binnen afzienbare tijd het accupakket moeten vervangen of slechts een beperkte afstand kunnen afleggen met een volgeladen batterij.
Bron: Recurrent Auto
Mia
Volgens mij staat dat ook in het artikel @remko-enserink, dat die terugroepactie is meegenomen. Wat inderdaad alleen nog maar meer in het voordeel spreekt. Goed dat hier al onderzoek naar is gedaan. Kunnen de fossiele wijsneuzen ook weer terug in hun hok 😉
MisterBennie
Klopt.
Accus gaan tegenwoordig een lang mee.
Remko Enserink
Is het hoge aantal vervangen accupaketten van de Bolt niet te wijten aan de recente Recall van de batterij? Dat is dan toch meer te wijten aan productiefout en niet een slijtage probleem. – wat alleen nog maar meer spreekt voor de gemiddelde levensduur van een elektrische accu. De Bolt trekt het gemiddelde ‘artificieel’ naar beneden nu.