Recent onderzoek naar bidirectioneel laden

Het onderzoek vond plaats tussen augustus tot oktober 2023 en laat zien hoe 67 automerken denken over bidirectioneel laden. Ongeveer de helft van de automerken heeft geen reactie gegeven op vragen over bidirectioneel laden, waarop gesuggereerd kan worden dat er vrijwel weinig interesse is. Er is slechts een handvol automerken die volledige ondersteuning bieden betreffend het bidrirectioneel laden. Enkele bekende automerken die bidirectioneel laden aanbieden zijn, Volva, Polestar, Kia en Lucid Motors. Tijdens het onderzoek zijn er verschillende aspecten van directioneel laden uitgevraagd bij de automerken. De verschillende mogelijkheden kunnen bijdragen aan het stabiliseren van het elektriciteitsnet door het opslaan van duurzame opgewekte energie. Er zijn 3 verschillende soorten van bidirectioneel laden namelijk:

Vehicle to grid (V2G)

V2G houd in dat elektrische auto’s het overtollige energie terug kunnen leveren aan het elektriciteitsnetwerk.

Vehicle to load (V2L)

V2L deze elektrische auto’s maken het mogelijk om apparaten van stroom te voorzien.

Vehicle to home (V2H)

Met V2H wordt er energie teruggelevert aan huizen of kantoren.

Wat is bidirectioneel laden?

Deze nieuwe techniek maakt de elektrische auto straks geschikt voor energieopslag, terugleveren aan het elektriciteitsnet of het voeden van je apparatuur in huis. Op deze manier is de elektrische auto dus je eigen thuisbatterij of elektriciteitscentrale.

Is bidirectioneel laden een gemiste kans?

Er is behoefde aan oplossingen voor energieopslag doordat elektriciteit niet altijd teruggeleverd kan worden aan het elektriciteitsnet. Helaas roept het gebrek aan enthousiasme van veel automerken. Bidirectioneel laden heeft namelijk potentie om de energietransitie te versnellen en om huishoudens te voorzien om energie te kunnen opslaan en te gebruiken wanneer dat het meest nodig is. Uit het onderzoek komt na voren dat er noodzaak is om meer te richten op bidirectioneel laden zodat klanten hiervan kunnen profiteren.

Alles over bidirectioneel laden

Bron: Jeroen.nl

[was-this-helpful theme=5]

5 reacties op “Automerken hebben weinig interesse in bidirectioneel laden”

  1. Jan Glaudemans

    Waarom wordt er bij het noemen van automerken die bidirectioneel laden aanbieden nooit de Nissan Leaf genoemd? Dat is n.b. een van de eerste automerken dat bidirectioneel laden aanbood.

  2. Hans Gieles

    De accu in een auto is verre van optimaal voor opslag van zonneenergie thuis, zoals bij eerdere reacties al werd aangegeven, zowel qua omstandigheden als qua eigenschappen.
    In een auto zijn bijvoorbeeld gewicht, afmetingen en capaciteit heel belangrijk, terwijl dat voor thuisgebruik juist minder belangrijk is. Daar is bijvoorbeeld de slijtage door herladen heel belangrijk omdat dat elke dag gebeurt.
    De wens om bidirectioneel te laden komt voort uit het gebrek aan goede thuis accu’s, dus we kunnen beter werken aan betere accu’s voor thuis dan aan bidirectioneel laden.

  3. Jan D

    De kosten voor bidirectioneel laden zijn simpel veel te hoog om twee redenen.
    Ten eerste het maakt de auto tussen € 1000,– en € 2000,– duurder in aanschaf.
    Ten tweede de kosten van de slijtage van de accu komen uit tussen € 50,– en € 100,– per laadcyclus oftewel het kost de eigenaar van de auto ongeveer € 1,– tot € 2,– per kWh om terug te leveren aan het net daar komt dan nog door de laad en ontlaad verliezen 120% van de elektriciteitsprijs bovenop.

    Maak de som even mee! Levensduur accu is merk afhankelijk maar de garantie is vaak beperkt tot 120000 km bij 400km per lading is dat dus 120000 / 400 = 300 x laden van de accu stel de vervangingskosten van de accu even op € 30000,– / 300 = € 100,– aan afschrijving per laadcyclus.
    Een erg optimistisch scenario stel dat de accu 500 laadcycli meegaat en maar € 25000,– kost dan kom je uit op 25000 / 500 = € 50,– aan afschrijving per laadcyclus.

  4. Arjen Lobregt

    Ik twijfel zelf ook behoorlijk aan het nut want als mijn zonnepanelen stroom aan het opwekken zijn, staat mijn auto bij het werk, niet thuis. En als ik vervolgens thuis kom is het bijna gedaan met de zon.
    Salderen via een laadpaal bij het werk zou financieel een uitkomst kunnen zijn, maar dat zorgd in mijn geval dan weer niet voor minder belasting van het hoogspanningsnet (afstand is te groot)

  5. Rene Jacobs

    Waarom wordt zo’n accu die in de auto zit niet als thuisbatterij gebruikt. De auto hoef ik niet.

Geef een reactie