De voordelen van bidirectioneel laden
Bidirectioneel laden biedt de mogelijkheid om energieopslag en teruglevering te realiseren. Het interessante is dat energieprijzen vaak sterk schommelen wat consumenten met een dynamisch energiecontract de laatste tijd hebben ervaren. Met variabele tarieven die per uur veranderen kunnen consumenten profiteren van negatieve energieprijzen op momenten dat er een overschot aan stroom is. Door de opgewekte energie in de auto op te slaan en deze 's avonds terug te leveren kunnen consumenten besparen op de dure stroomtarieven. Dit ontlast tevens het overvolle energienet op piekmomenten.
Ontwikkelingen in Utrecht op het gebied van bidirectioneel laden
In Utrecht zijn er al 1.000 laadpalen geïnstalleerd die zowel het opladen als het ontladen van auto's mogelijk maken. Hoewel de meeste auto's momenteel nog niet kunnen terugleveren, worden de benodigde infrastructuur en technologie al ontwikkeld. De stad wil vooruitlopen op de ontwikkelingen en zet in op bidirectioneel laden. Het doel is om in de toekomst met 10.000 auto's de hele stad 24/7 van goedkope groene stroom te voorzien.
Huidige mogelijkheden en toekomstige ontwikkelingen
Op dit moment kunnen enkele automodellen, zoals de Nissan Leaf, de EV200 van Nissan en de PHEV Outlander van Mitsubishi, al terugleveren aan het net. Deze auto's maken gebruik van het CHAdeMO-stekkersysteem dat werkt met gelijkspanning. Echter, de snellaadstandaard die Europese en Amerikaanse autofabrikanten hanteren, CCS genaamd zal naar verwachting volgend jaar beschikbaar zijn voor auto's die kunnen terugleveren. Merken zoals Kia, Hyundai, Renault, Polestar en Volvo hebben aangekondigd volgend jaar auto's op de markt te brengen die bidirectioneel kunnen laden.
Uitdagingen en vereisten
Hoewel de ontwikkeling van auto's die kunnen terugleveren voortgang boekt, zijn er nog enkele uitdagingen te overwinnen. Zo moeten er beveiligingsmaatregelen worden genomen om ervoor te zorgen dat auto's en laadpalen veilig kunnen opereren. De RDW (Dienst Wegverkeer) moet deze auto's goedkeuren om ervoor te zorgen dat ze aan de vereiste veiligheidsnormen voldoen. Daarnaast moeten er belastingregels worden aangepast om ervoor te zorgen dat consumenten niet twee keer belasting betalen voor het laden en ontladen van energie.
Invloed op batterijkwaliteit en onderzoek
Er rijzen vragen over de invloed van bidirectioneel laden op de kwaliteit van de accu. Echter, de kwaliteit van batterijen in elektrische auto's is de afgelopen jaren sterk verbeterd. Het cyclen (opladen en ontladen) van de batterij binnen een bepaalde bandbreedte, waarbij de batterij tussen 20% en 80% wordt gehouden, kan het capaciteitsverlies beperken. Binnen deze bandbreedte kan bidirectioneel laden worden toegepast zonder dat de levensduur van de accu aanzienlijk achteruitgaat. Er wordt nog veel onderzoek gedaan naar dit onderwerp.
Bidirectioneel laden biedt een veelbelovende oplossing voor het opslaan en terugleveren van energie met behulp van elektrische auto's. Hoewel er nog enkele uitdagingen moeten worden overwonnen, zijn er positieve ontwikkelingen gaande. Zoals de toekomstige beschikbaarheid van auto's die kunnen terugleveren. De ontwikkeling van laadinfrastructuur en aanpassingen in regelgeving zullen bijdragen aan een efficiënter en duurzamer energienet.
Bron: Diverse bronnen
[was-this-helpful theme=5]
Van Troost en Van Vliet
Op zich logisch dat er vanuit de eigen situatie gereageerd wordt maar op fora overheersen toch te vaak de negatieve reacties. Er zijn allerlei situaties denkbaar Wel/geen ( panelen, eigen dak, eigen oprit, eigen auto, salderen, …..). Er worden altijd beren op de weg gezien. Ik zie wel potentie om een deel van de netcongestie op te lossen. Niet iedereen zal daar op deze manier aan kunnen bijdragen en ook zal het financiële effect niet voor iedereen hetzelfde zijn. Als individu kun je je ook afvragen of je een bijdrage kunt leveren om een probleem van ons allemaal op te lossen.
Richard Winkelman
Hallo Joop,
Ik ben ook van dezelfde mening.
Dan vraag ik me nog iets af, je verhaal geldt toch alleen maar voor de eigenaren van een elektrische auto en voor de net-niet-eigenaren, dus de “auto-van-de-zaak rijders”?
In de meeste gevallen is die auto echt geen eigendom.
Deze categorie heeft gewoon mazzel met dit feit.
Voor die geen auto van de zaak heeft en ook geen geld heeft om überhaupt een elektrische auto te kunnen kopen vind ik dit nog steeds een teleurstellend verhaal die ons door alle leveranciers wordt voorgesteld.
Moest ik even kwijt.
Joop
Ik rijd nu 6 jaar een volledig elektrische auto en heb van het begin af een eigen laadpaal op mijn oprit.
Met mijn PV-panelen heb ik het jaarrond een energie rekening die gemiddeld op verbruik “0” uitkomt.
Met het zicht op het einde van de saldering ben ik alert met name op slim gebruik en het maximaliseren van het eigen gebruik achter de kWh meter.
In alle scenario’s die daarbij zijn overwogen heeft bidirectioneel laden van de auto nooit echt een rol gespeeld. Het klinkt misschien leuk, maar m.i. gaat dit de komende 15-20 jaar niet aan de praat komen.
Als je een beetje kilometers maakt mag je blij zijn als je vanuit huis de auto accu op peil kunt houden met alleen maar PV-gegenereerde eigen stroom. Extra verbruik gaat ten koste van mobiliteit
De momenten dat er behoefte aan accustroom is (stroomuitval) zijn niet per sé de momenten dat de auto met een volle accu voor de deur staat. De rendementsverliezen van AC/DC/AC omzettingen maken het zeker ook financieel niet aantrekkelijk.
Het zal toch niet zo zijn dat je in een snellaad-station stroom gaat halen om in huis te verbruiken !
De mogelijke voordelen liggen alleen in wagenparken van bedrijven die een gezamenlijke buffer aan DC opslag delen, dus in de zakelijke hoek. Daar hoeft ook geen sprake te zijn van aansluiting aan het grid (publieke infrastructuur).
Zelfs het hebben van een WCD-doos (230Volt) in de auto, iets wat enkele nieuwere modellen auto’s inmiddels hebben, lijkt mij zelfs iets tijdelijks dat achterhaald gaat worden door een verschuiving naar meer DC verbruik.