Elektrische auto 2%
De Europese Unie wil de Co2-uitstoot door auto’s voor 2030 met 37,5% verminderen ten opzicht van 2021. De elektrische auto is de belangrijkste opvolger van de benzine- of dieselauto. Toch was in 2018 gemiddeld slechts 2% van de verkochte auto’s in Europa (deels) elektrisch.
2,8 miljoen Europese laadpalen in 2030
Om de Europese Co2-doelstelling voor vervoer te bereiken moet er in 2030 maar liefst 2,8 miljoen laadpalen in Europa zijn geplaatst. Eind 2018 waren dit er nog maar 145.000. Ook de Europese spreiding van de laadinfrastructuur is een zorgenkindje. Maar liefst driekwart van de laadpalen staan in slechts 4 laden, waaronder Nederland.
Nederland loopt voorop
Nederland loopt het gebied van elektrisch rijden sowieso voorop in Europa. Zo rijdt 1,2% van alle weggebruikers inmiddels (deels) elektrisch, was 5,6 procent van de nieuw verkochte auto’s in 2018 een elektrische auto en staat een kwart van alle Europese laadpalen in ons land. Dit komt vooral doordat Nederland actief beleid voert op het gebied van elektrisch rijden. Ook zijn er fiscale voordelen voor elektrische auto’s.
4 miljoen elektrische auto’s in 2035
E-laadNL verwacht dat de elektrische auto in Nederland nog lang niet is uitgegroeid. Sterker nog, volgens het kenniscentrum rijden er in 2035 straks 4 miljoen elektrische auto’s rond in ons land. Dit zou betekenen dat ruim 30% van alle auto’s die in Nederland rondrijden straks elektrisch worden aangedreven.
Voldoende laadpalen in Nederland
In Nederland zijn er ruim 40.000 (openbare) laadpalen beschikbaar voor 160.000 elektrische auto’s. In tegenstelling tot Europa heeft Nederland dus wel voldoende zorg besteed aan de laadinfrastructuur. E-LaadNL verwacht dat in Nederland de groei van laadpalen en elektrische auto’s elkaar blijven volgen.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.