Tags: elektrisch rijden, elektrisch vervoer, elektrische auto, hybride auto., laadpalen, waterstofauto
- Dit onderwerp bevat 23 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 maanden geleden door Arnold.
-
AuteurBerichten
-
20 juli 2023 om 10:20 #144855
Heb jij al een elektrische auto? Deel je ervaring met ons!
Er rijden inmiddels 600.000 elektrische auto’s rond op de Nederlandse wegen.
22 juli 2023 om 13:31 #144959Sinds 12/21 rijd ik volledig elektrisch en na ruim 40.000 km nu ben ik super tevreden. Nog geen garage bezoek nodig gehad; Rijden, laden, op vakantie naar zuid-Europa, thuis laden, software updates, rijden in sneeuw met wintersport( geen slippen), autopilot, navigatie, trekkracht met en zonder aanhanger en bovenal veiligheid door constructie en anticiperen op wegsituaties etc. Ga ik nooit meer terug naar de vervuilende en onderhoud kostende gascars. Ik heb het zo georganiseerd dat ik altijd thuis oplaad via zonnepanelen en in de winter nu nog vh net en uiteraard in het buitenland.
Auto; Tesla model Y, LR22 juli 2023 om 17:05 #144960Ik rijd gedeeltelijk elektrisch en probeer dat zoveel mogelijk via mijn zelf opgewekte zonne-energie.
Officieel is de actieradius 75km, maar bij rustig stads tempo kan ik 103 km halen. De rest gaat fossiel.
Met een hybride auto, inmiddels mijn 5de, heb je helemaal geen laad-stress.Ik geloof niet dat elektrisch rijden met commercieel opgewekte elektrische energie schoner is dan een moderne auto direct op fossiele brandstof.
Iedereen heeft kunnen zien dat we genept worden zodra de toevoer van fossiele brandstoffen stagneert, dan vliegt ineens ook de prijs van een “groene energie contract” omhoog.
Maar als het echt een groen contract was, zou er niets moeten veranderen, want de zon is al miljarden jaren onveranderd gebleven.
Met wat gelul over marktwerking proberen ze dat goed te praten. Wie gelooft dat!In deze wereld is het helaas zo, dat de financiële wereld de werkelijkheid weerspiegelt.
Daaruit bijkt heel duidelijk dat we voornamelijk afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen.
En dus rijden we met een elektrische auto helemaal niet schoon.Schone energie garantie heb je alleen van je eigen opgewekte zonne-energie.
Ik noemt dat “draadloze-kernfusie” die je gratis ontvangt met wat van zand gemaakte platen op je dak.
Moderner en schoner kan het niet toch?
Mijn dak oppervlak is te klein om een volledig elektrische auto te kunnen voorzien van energie.Elektrisch rijden is op zich fantastisch, maar de laad-stress op vakantie en mijn wantrouwen in “schone” commerciële energie weerhouden mij om volledig over te gaan.
In de elektrische accu’s heb ik inmiddels wel vertrouwen. Het automerk waar ik mee rijdt geeft al tot een miljoen kilometer garantie. Misschien de volgende auto volledig elektrisch?22 juli 2023 om 17:31 #144961Aangezien ik slechts één auto heb voor zowel woon-werkverkeer als vakantie, stel ik de aankoop ervan nog een paar jaar uit. Vooral op vakantie is een elektrische auto niet praktisch. Daarnaast de hoge kosten. Ik verwacht betere en goedkopere accu’s zie de aankondiging van Toyota mbt solidstate accu’s. Daarom zal ik voorlopig ook geen accu aanschaffen voor mijn zonnepanelen. Ik hoef niet overal mee voorop te lopen.
22 juli 2023 om 20:20 #144962Regelmatig lees ik dat mensen o.a. geen Elektrische auto rijden vanwege “Laadstress”.
Met een Tesla is dat voor 99% uitgesloten! Onderweg van A naar B, 100% regelt Tesla waar je kunt laden, ruim op tijd! No stress!
Op locatie in het buitenland is de Tesla charger wellicht op 40-50 km gelegen van je verblijfplaats en dan neem ik locale laders via een app. Ook prima geregeld.
Laadstress is dus echt een No-brainer, bij Tesla.23 juli 2023 om 08:17 #144963Hoe je het ook went of keert, de aanschaf van een elektrische auto is nog steeds buiten gewoon kostbaar, de specificaties van elektrische auto’s uit de Golf klasse vallen tegen en in het buitenland dien je je route veel meer te plannen dan met een brandstof auto. Vergeet niet dat je in het kader van energie transitie nog met veel meer kosten te maken hebt dan alleen de auto. Woning isolatie, HR++ glas, zonnepanelen, warmtepomp, batterij systemen etc. Allemaal kosten posten van al snel 3,5k tot 20k. Daarbij een eenvoudige elektrische auto die snel richting 50K gaat met de aanpassingen van meterkast en laadstation thuis meegeteld. Heb je enig idee hoe iemand met een iets beter dan modaal inkomen dat moet betalen?
23 juli 2023 om 10:47 #144965Ik merk dat de beeldvorming bij EV niet juist is. Een Tesla model 3 koop je nu met subsidie voor €39k.
Goedkoper dan een eenvoudige Golf op benzine en met veel meer vermogen, veiligheid en lagere kosten. Het laden in het buitenland is totaal geen probleem! De routeplanner bij Tesla geeft de route aan met laadstops en hij update de route zelf continu en ja je moet nu nog extra laden onderweg. Maar na 2 of 2,5 uur rijden wil ik wel even sanitaire pauze. En je hebt geen geld nodig voor het tanken. Gaat allemaal automatisch. De laadpaal herkend de auto. Stekker erin laden en weer door (ik heb nu 3x naar Malaga, Spanje gereden).
Het klopt dat de aanschaf vd transitie veel geld kost, maar als je overweegt een andere auto te kopen is EV de beste keuze, qua veiligheid, prestaties, ROI, garagekosten(zijn er in principe niet) en relaxer rijden.
De ontwikkelingen gaan snel in EV en batterij. Ik hoop dat de Europese autobouwers nog beter kunnen aanhaken, de Chinese EV is met Tesla een zeer innovatieve en geduchte concurrent.Bijlagen:
Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.23 juli 2023 om 12:19 #144967Ik stap volgende maand over op mijn 2de volledig elektrische auto.
De eerste heeft na 5 jaar en 50.000 km zijn diensten bewezen.
Nooit meer een auto op fossiele brandstof, geen stank meer, geen vuile handen meer, geen onderhoudskosten meer; eigenlijk alleen nog maar afschrijving en verzekeringskosten.
De All-Electric combinatie van de auto met zonnepanelen en het (verstandige ??) overheidsbeleid met de salderingsregeling maken van je energiehuishouding een totaalsysteem dat zich binnen de kortste keren terugverdient.
Natuurlijk hangt het sterk van ieders persoonlijke situatie af maar voor een pensionado die 10.000 plezierkilometers per jaar rijdt van de zon op het eigen dak mag de aanschaf best nog wel wat extra’s kosten.
Mijn eerste EV heeft mijn PV panelen en mijn Warmtepomp investeringen in de helft van de geplande tijd laten terugverdienen.23 juli 2023 om 14:31 #144969Dit najaar wordt mijn woning voorzien van HR++ glas. In Q3 2025 loopt mijn energiecontract af met zeer gunstige terugleververgoeding (lever netto 3500kWh terug) en is mijn CV 18 jaar oud. Dan ga ik waarschijnlijk all electric over op een warmtepomp. 2 jaar later is mijn Golf 6 jaar oud en ga ik waarschijnlijk over op elektrisch. Hopelijk is er dan meer keuze en hebben de auto’s in die klasse betere specificaties dan nu.
23 juli 2023 om 15:44 #144970Ik zou nog maar eens goed rekenen.
voor 3500 kWh overschot kun je 20.000 km/jaar brandstof vrij rijden !
voor 3500 kWh kun je ook een jaar lang “kosteloos”je woning op temperatuur houden (koelen en verwarmen)
Elk jaar dat je wacht wordt je auto minder waard en wordt de vraag naar (fossiel) 2de hands minder.
M.i. valt ook een goede terugleververgoeding hierbij in het niet.Met alle respect.
24 juli 2023 om 08:56 #144964Ongelooflijk dat het publiek op ZEP in de meest recente enquete met vraag “Geloof jij in de toekomst van de elektrische auto?” overwegend kiest voor “Nee, de elektrische auto is helemaal niet schoner dan fossiel” (gemeten zondag 23 juli).
En dezelfde soort reacties zie je terug in dit forum.Je moet niet geloven maar vertrouwen op wetenschap. Beperk je svp tot de feiten.
Zie: https://www.tno.nl/nl/duurzaam/duurzaam-verkeer-vervoer/duurzame-mobiliteit/transitie-co2-neutrale-mobiliteit-2050/verduurzaming-vervoer/:
“Uit onderzoek met Europese partners (2015 – 2017) naar het decarboniseren van de personenautovloot in Europa, laten wij zien dat een transitie naar een 100% zero-emissievoertuigvloot in 2050 zal resulteren in een reductie van cumulatieve CO2-emissies van 2.2 gigaton in 2020 tot 3.9 gigaton in 2050 (in vergelijking met bestaande EU-targets).”Of zie https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/hoe-groen-is-het:
“Klimaatneutraal is een elektrische auto niet, er is zowel directe uitstoot van fijnstof als indirecte uitstoot van CO2 en NOx (stikstofoxiden). Wel blijkt uit diverse studies dat de elektrische auto over de gehele levensduur schoner is dan een brandstofauto.”24 juli 2023 om 12:47 #144982AnoniemIk rij sinds mei 2021 een elektrische auto, een ID.4. Ik heb inmiddels meer als 70.000 kilometers gereden. Dit is de eerste auto die ik fonkelnieuw heb gekocht. Hiervoor altijd tweedehands gereden (vroeger zelfs x-dehands). Dus ja, dit was een forse uitgave. Dat valt niet te ontkennen. Maar ik heb nog geen dag spijt gehad. De auto is zoveel stiller, hierdoor ga je ook vanzelf rustiger rijden. Laden doe ik met m’n eigen wallbox (ca. 90% van de km die ik maak). En moet ik eens een keertje verder rijden dan mijn accu-range, dan is er in de buurt van mijn bestemming heel vaak een openbaar laadpunt, zodat ik tijdens mijn bezoek de accu rustig kan bijladen. Pas als je elektrisch gaat rijden valt het je op hoeveel openbare laadstationen er zijn. Om een vergelijking te maken, als je geen bril draagt heb je geen idee hoeveel opticiens er zijn, pas las je een bril nodig hebt weet je dat vrij precies.
Ook voor verre (vakantie) trippen gebruik ik mijn ID.4. In mijn ervaring zijn er genoeg snel-laadstations langs de europese snelwegen. Ik heb vaker moeten wachten bij een tankstation (voor dino-juice), ongeveer 3x in de afgelopen 20 jaar, dan voor een laadstation, precies 0 keer in de afgelopen 2 jaar. Ik geef toe de vergelijking is niet gelijkwaardig. Maar de angst over wachttijden, wordt meestal uitgesproken door mensen die niet elektrisch rijden.Nederland is een vrij land. Dus iedereen kan en mag zijn eigen afweging maken. En dus zelf beslissen wanneer voor hem/haar de tijd juist om over te stappen. Daar ga ik niet over. Maar als je je volgende auto ga aanschaffen, informeer je dan goed over elektrische auto’s. Er is veel bangmakerij, die niet overeenkomt met de werkelijkheid.
24 juli 2023 om 12:53 #144983Ikzelf ontken dat helemaal niet, maar het vroegtijdig afschrijven van auto’s en verwarmingssystemen om vervolgens voor pakweg 60k te investeren in een auto en warmtepomp is niet verantwoord tenzij verduurzamen je hobby is. Daarnaast worden de financiële voordelen niet realistisch voorgesteld. Nog steeds worden de voordelen van zonnepanelen voorgesteld alsof het verbruik tegen 100% vd opwekking weggestreept kan worden. Met het afschaffen van de salderingsmaatregel valt ca 65% vd directe verdien capaciteit van zonnepanelen weg en verdrievoudigd de terugverdientijd. De terugleververgoeding is namelijk nihil. Dat heeft ook weerslag op het terugverdien plaatje van je warmtepomp en energieverbruik van je elektrische auto. Dit weer compenseren met accu’s is financieel ook niet haalbaar.
24 juli 2023 om 19:26 #145002Vertrouwen op de wetenschap?
Bijvoorbeeld TNO, die net als de meeste van dit soort instelingen voor het merendeel door de overheid wordt gefinancierd?
Wat verwacht je dan van de uitkomst van een zo’n wetenschappelijk onderzoek.
Dan zal het onderzoek vast aansluiten op de politieke doelstelling van die overheid.Dat wil niet zeggen dat elektrische auto’s niet nuttig zijn voor het ontwikkelen van nieuwe en milieu vriendelijker technieken en productie methodes.
De ontwikkeling van accu opslag capaciteit, levensduur, betrouwbaarheid is met sprongen omhoog gegaan en blijft maar doorgaan.
Ontwikkeling moet tenslotte betaald worden. En als je geen markt creëert, doet de industrie niets.Zolang er nog fossiele brandstoffen voor de productie van elektriciteit wordt gebruikt, geloof ik niet in schone elektrische auto’s.
En zolang windmolens en zonnepanelen op productieve dagen worden stopgezet, doen we iets goed fout.
Het plan Lievense had daar voor een groot deel in kunnen voorzien.
Ik hoop dat de accu techniek nog iets verbetert en snel goedkoper wordt, zodat windmolen- en zonneparken zelf voor buffering gaan zorgen en zodoende hun energie verdelen over 24hUiteindelijk zal de elektrische auto dan misschien “echt elektrisch” gaan rijden.
24 juli 2023 om 23:58 #145003Jammer dat plan lievense nooit op een of andere manier tot uitvoering is gekomen. Het is een effectieve manier om de energiehuishouding te balanceren. De aankondiging van Toyota inzake hoge capaciteit, lichte en betaalbare solidstate accu’s is zeer belovend omdat men vanaf 2025 verwacht (beperkt) te kunnen gaan leveren. Tot die tijd blijft het ploeteren omdat op korte termijn de energie vraag zo sterk gaat worden dat het netwerk er nog niet klaar voor is.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.