Tags: jaarnota, NL Energie, salderen, zonnepanelen
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 11 maanden geleden door Mia.
-
AuteurBerichten
-
31 oktober 2013 om 12:46 #25623
Na plaatsing van mijn zonnepanelen en aanmelding ervan bij mijn energieleverancier, werd ik prima geholpen door NL Energie. Zij wezen mij er op dat ik het beste kon overstappen op een slimme meter en dat ik dit moest regelen via mijn netwerkbeheerder. De normale meter die ik had, was namelijk niet geschikt/niet betrouwbaar genoeg om de hoeveelheid energie die ik terugleverde goed in beeld te brengen. Jammer want het was leuk om te zien hoe deze meter bij veel zon terug draaide :).
Gelukkig zie ik nu op site van NL Energie dat ik sinds de installatie een elektriciteitverbruik heb van 0 kwh, terwijl volgens de schatting uit voorgaande jaren ik 300 kwh zou gebruiken per jaar. Dit resultaat is nog mooier, gezien het feit dat ik in september ook een elektrische auto gebruik. Ook in september heb ik een nul-verbruik. Geweldig om te zien. Nu nog ervaren, wat dit aan kostenvermindering gaat betekenen.
3 december 2013 om 21:14 #46469Ook ik ben vorig jaar overgestapt naar NLE. Hierbij heb ik een aanbieding gehad voor hoog-laag tarief. Omdat ik tijdens het hoog tarief echter meer stroom produceer dan verbruik, overdag schijnt de zon ook wat vaker dan ‘s nachts, lever ik dus netto stroom aan het net. Bij laag tarief verbruik ik stroom. Nu heb ik echter van NLE begrepen dat mijn hoog tarief productie NIET verrekent dan worden met mijn laag tarief verbruik. Hierdoor loop ik de belasting teruggaaf mis (ca 15 cent/kWh).
Dus, stap je over naar NLE zorg er dan voor dat je enkel tarief neem.3 december 2013 om 21:28 #46470Hallo Jan,
Bedankt voor je waarschuwing. Gelukkig heb ik de situatie dat mijn hoog en laag tarief gelijk zijn. dus ik loop geen teruggave mis. Toch wel vreemd dat het zo werkt. Maar doordat ik een elektrische auto heb, verbruik ik veel elektriciteit en heb ik mede daardoor sowieso minder last een lagere netto teruggave.
7 december 2013 om 15:12 #46622Mooi dat NLE nu zelfs mee werkt! Mijn ervaringen zijn veel slechter.
Al sinds 5 jaar heb ik zonne panelen en werd het saldo prima verrekend met NLE. Tot 3 jaar geleden ze een nieuw administratiesysteem kregen en niet automatisch gesaldeerd kan worden. Kwam hier zelf achter doordat de rekening erg hoog was. Na 6 maanden en minstens 20 telefoontjes kreeg ik mijn achterstallige opbrengst uitbetaald. Ben toen maar overgestapt naar andere leverancier en wederom, bij de afrekening geen zonnesaldo. Ditmaal heeft het maar 3 maanden geduurd!
Dus, heb je zonnepanelen en is NLE je leverancier: Houdt je meter goed in de gaten en zorg dat er gesaldeerd wordt!!10 december 2013 om 11:18 #46889Veel websites van netbeheerders vermelden het niet, maar consumenten kunnen ALTIJD de slimme meter weigeren. Als je over 5 of 10 jaar minder krijgt voor je stroom dan wat je betaald heb je geen last met een meter die gewoon terugdraait.
Flexibele tarievenstructuur wordt als voordeel genoemd voor de consument, maar kan gaan betekenen dat de stroomprijs overdag 7 cent wordt en daarna 21 cent, dan zou ik mijn panelen nooit terugverdienen en vooral geld verdienen voor de energieboeren.
De website van de rijksoverheid.U mag de slimme meter ook weigeren. Dan houdt u uw huidige meter of krijgt u een traditionele meter.
Ook als uw meter zogenaamd defect is, gewoon vragen om een traditionele meter als vervanger.
17 december 2015 om 21:08 #76918Zijn er mensen met ervaringen met NLE en salderen? Per 26 december 2014 ben ik een jaarcontract aangegaan en dat hrb ik per 26 december a.s.opgezegd. Ze sturen me nu een jaarnota per 1 november j.l. en na salderimg heb ik bijna 1000 kwh meer geleverd. Levert ongeveer 4 cent per kwh op. Over de periode van 1/11 tot 26/12 neem ik uiteraard meer af dan ik teruglever en over dat verschil moet ik dan energiebelasting betalen. Ik vind dat men paa na afloop van het jaarcontract mag salderen. NLE wil dat niet maar geeft ook geen enkel ander argument dan dat ik inmiddels 12 termijnnota’s heb gehad en dat men dan de jaarnota moet sturem, in mijn geval dus na 10 maanden.
17 december 2015 om 22:32 #76922Dat is raar. Een jaarafrekening dient over een periode van 365 dagen te worden berekend. Dus gewoon 12 maanden, 4 seizoenen. Het natuurlijk belachelijk dat ze juist de maanden waarin het meest wordt verbruikt door mensen, niet meenemen in de jaarafrekening. Ik zou officieel een klacht indienen bij NLE en als deze niet opgelost wordt de geschillencommissie inschakelen. Ook media gebruiken, als twitter helpt vaak.
Meer info lees je hier: https://www.consuwijzer.nl/energie/energierekening/jaarafrekening/niet-eens-met-jaarafrekening
-
AuteurBerichten
- Het onderwerp ‘NL Energie’ is gesloten voor nieuwe reacties.