Zelf energie opslaan is de volgende stap binnen de energietransitie. Na de revolutie van zonnepanelen loopt het elektriciteitsnet nu tegen zijn grenzen aan, waardoor de roep om energieopslag steeds harder wordt. Ook het einde van de salderingsregeling zorgt voor een grotere behoefte om energieopslag. Energie opslaan kan met een thuisbatterij, een buurtbatterij of waterstof. Ook zijn sommige elektrische auto’s al geschikt voor energieopslag.
Energieopslag met een thuisbatterij
Zelf energie opslaan met een thuisbatterij
De energiemarkt verandert, de salderingsregeling verdwijnt en de energieprijzen stijgen. Hierdoor groeit de behoefte om zelf energie op te slaan. Een thuisbatterij is zéér geschikt voor huishoudens om bijvoorbeeld de overbodige zonne-energie op te slaan. Maar hoe werkt een thuisbatterij, hoe snel verdien je deze terug en wat kost een thuisbatterij?
Opslag van energie met de elektrische auto
Energie opslaan in de elektrische auto
De elektrische auto gebruiken voor energieopslag is een vorm van bidirectioneel laden. Hierbij wordt de batterij van de elektrische auto gebruikt als thuisbatterij en gebruikt om zelf energie op te slaan. De opgeslagen energie kan je vervolgens gebruiken voor het elektrisch rijden, je apparatuur in huis of zelf terugleveren aan je energieleverancier.
Energie opslaan in waterstof
Seizoensopslag met waterstof
Een groot voordeel van energie opslaan in waterstof is dat deze de stroom kan opslaan voor een langere tijd. Hierdoor is het dé oplossing voor mensen met zonnepanelen die in de zomermaanden teveel energie opwekken en dit in de winter weer willen gebruiken. Het energieverlies tijdens de opslagperiode is nihil en dus is opslag van energie in waterstof ideaal.
Cijfers & onderzoek energieopslag
Energieopslag in beeld
Wist je dit over energie opslaan?
In Nederland kun je voor maximaal 75% off-grid gaan met energieopslag
De overheid zet vol in op waterstof voor energieopslag
Er komen steeds meer thuisbatterijen op de markt
Energie opslaan in d batterij van de elektrische auto kan met de V2H-technologie
[was-this-helpful theme=5]